Zobacz prace w powiększeniu

Tadeusz Knaus

Urodzony we Lwowie w 1926 r. Expatriowany do Krakowa w 1946 r. Uzyskał dyplom na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1956 r. Wykonał niezliczoną ilość konserwacji zabytkowych polichromii, malarstwa ściennego, rzeźb, obrazów, witraży i małych form graficznych. Ma na swoim koncie kilkanaście wystaw indywidualnych oraz zbiorowych. Jest wieloletnim rzeczoznawcą nominowanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Posiada kilkanaście publikacji z zakresu teorii konserwacji. Współpracował z czasopismami artystycznymi m.in. „Czarno na Białym” i „Zebra”. Od wielu lat jest działaczem Związku Polskich Artystów Plastyków na szczeblu ogólnopolskim i okręgowym. 
W jego twórczości malarskiej dominują dwa nurty: metafory surrealistycznej oraz kompozycji obrazu opartej na postimpresjonizmie. Jego obrazy znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą: w Anglii, Francji, Hiszpanii, Kanadzie, USA.

http://klubmalarzyzpap.republika.pl/tadeuszknaus.html

 

Prezentowana wystawa "Realizm i metafora 13 obrazów" luty 2003 r.

Informacja o wystawie:   
Tadeusz Knaus stosuje w swych obrazach tak ukochaną przez nadrealistów, czystą, sterylną formę włoskiego quattrocenta, choć o wzmocnionym kolorycie, przy pomocy której buduje kompozycje stojące na pograniczu surrealizmu i malarstwa symbolicznego. Z przewagą tego ostatniego wraz z jego zadumą i refleksją, gdyż czyhająca gdzieś, w bezkresnych przestrzeniach nadrealna groza jest mu obca, a nawet chyba niemiła. Przeciwnie: Knaus zamyka swe perspektywy łańcuchami skalistych gór. Na ich tle, jak na scenie teatru, rozmieszcza pieczołowicie kreślone relikty przeszłości i przedmioty o symbolicznym, lecz powszechnie zrozumiałym znaczeniu, bo chce mówić i być właśnie zrozumianym. Podobne symbole pojawiają się również w jego postimpresjonistycznych martwych naturach – otwarta muszla – symbol kobiecości, jabłka i winne grona – symbol śmierci i zmartwychwstania.
Jerzy Madeyski, tekst z folderu